Kdo potřebuje znát tržní cenu hotelu a proč?

Kdo potřebuje znát tržní cenu hotelu a proč?

Publikováno:

Každý, kdo uvažuje o investici do hotelu, potřebuje znát skutečnou tržní cenu hotelu, kteRý zvažuje koupit.

Jenom krátce k terminologii – používají se tyto termíny: tržní cena, odhad tržní ceny, hodnota hotelu, nacenění hotelu a nebo také anglický pojem valuation.

Naceňování hotelů je velmi komplexní záležitost. Protože principem tvoření odhadu tržní ceny u hotelu není pouhé nacenění nemovité věci (tedy samotných nemovitostí – pozemků a budov). Hotel je také živý organismus, je to obchodní strategie, je to byznys. Takže je potřeba naceňovat také podnik či podnikání jako takové.

Proto je naceňování hotelů složitou disciplínou, které rozumí jen málokdo na trhu. Jen opravdu málokdo umí dobře hotel nacenit či ocenit.

Oceňování hotelu zahrnuje i oblast pronájmu. Pokud koupím hotel, jaké měsíční nájemné mohu očekávat? Jaký je algoritmus výpočtu takového nájemného? A dá se zobecnit, že hotely v centru města se pronajímají za částky od X do Y Kč měsíčně a hotely mimo centrum za jinou částku a hotely v přírodě, na horách nebo na venkově za jinou částku? Aby si investor mohl udělat představu o tom, jaký výnos mu jeho investice může přinést. Profesionální odhadce a poradce Vám tyto částky sdělí nebo spočítá.

Důvodem k naceňování hodnoty hotelu bývá také přeúvěrování. Teoreticky v čase by hodnota hotelu měla stoupat, pokud se obchodně daří, a lze to dokázat v účetnictví. Ovšem za podmínky, že hotel není podinvestován. Pokud opravdu hodnota stoupá, pak je možné hotel přeúvěrovat (stoupne hodnota hotelu, banka Vám půjčí dejme tomu 70 % hodnoty hotelu, po přecenění je například 70 % z nové hodnoty rovno 100 % původní hodnoty, můžete si tedy půjčit 30 % víc) a získat tím další finanční prostředky k jiným aktivitám. Eventuálně použijete takto získané finance k investování do hotelu, k dostavění pokojů, nového střediska, bowlingu apod.

Banka požaduje profesionální nacenění hodnoty hotelu. Banka obvykle doporučí svého odhadce (například nás – JAN Hospitality) a nebo požádá klienta, aby se sám poohlédl po profesionálním odhadci. Musí to být odhadce se zkušenostmi, který má nějaký track rekord (historii), a jehož posudky banka uzná za validní.